Personendetails

Personendetails

Viola Huang
Kontakt:

Viola Huang
Information and Media Literacy, Wissenschaftliche Mitarbeiterin

SKILL



Raum:IG 002
Telefon:+49(0)851/509-3413
E-Mail:Viola.Huang@uni-passau.de
Sprechzeiten:nach Vereinbarung
Foto Viola Huang
Lehrveranstaltungen
Sommersemester 2017
Arbeits- und Forschungsschwerpunkte
  • History of Education in the U.S.
  • Race and Education
  • Alternative and Transformative Education
  • Educational Inequality
  • 20th Century African American History
  • Civil Rights Era
  • Black Power Movement
  • Social Movements and Community Activism
Akademische Ausbildung
2016 Master of Philosophy in History and Education an der Columbia University, New York (USA).

2010 Wissenschaftliche Staatsprüfung für das Lehramt an Gymnasien, Universität Konstanz. Erziehungswissenschaften, Englisch, Philosophie, Geschichte.
Examensarbeit: "Laying the Foundations for Democratic Behavior: A Comparison of Three Different Approaches to Democratic Education."

Auslandsstudien:
2011 National Taiwan Normal University, Taipei (Taiwan)
2010 University of York (UK)
2006/2007 University of Windsor, Ontario (Kanada)
Akademische Positionen
Seit September 2016 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Skill-Teilprojekt “Information and Media Literacy” sowie an der Professur für Didaktik der Geschichte.

2014-2016 Fellow am Center on History and Education, Columbia University, New York (USA).

2013-2016 Wissenschaftliche Mitarbeiterin in den Fachbereichen History and Education und Social Studies am Teachers College der Columbia University, New York (USA).

2013-2016 Lehrbeauftragte im Department of Germanic Languages an der Columbia University, New York (USA).

2011-2012 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt "Bilingualism in Toronto's German Community," Center for Language and Cognition, University of Groningen (Niederlande). Forschung in Toronto (Kanada).

2010 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Wissenschaftsgeschichte an der Universität Konstanz.
Arbeitstitel der Dissertation
"An Alternative to Black Educational Genocide:" Schools that emerged out of the Black Power Movement in Harlem, 1960-1980.
Publikation
Huang, Viola. "Laying the Foundations for Democratic Behavior: A Comparison of Two Different Approaches to Democratic Education." The Journal of Unschooling and Alternative Learning 8, no. 15 (2013).
www.jual.nipissingu.ca/NewIssue/new_issue.asp
Vorträge (Auswahl)
2016 'Black Power Schools in Harlem, 1960-1980.' Vortrag im Rahmen der GHI Colloquium Series, German Historical Institute, Washington D.C.
2013 'The Great Migration: An Untold History of the African American Migration Experience.' Vortrag beim Jahrestreffen der ERP- und McCloy-Stipendiaten der Studienstiftung des Deutschen Volkes, Washington D.C.
2013 'The Role of German Superiority in Nineteenth Century Little Germany.' Vortrag beim Jahrestreffen der History of Education Society, Nashville, TN.
Geschichtsdidaktische Beratung in Information and Media Literacy
  • Die Rolle von (digitalen) Archiven im Geschichtsunterricht
  • Historical Literacy
  • Historiografie